Monday, September 28, 2009

FOKUS

Assamualaikum....
Hari ini...biasala Monday blues...tapi dah keje, kena lah jalankan tugas yang diamanahkan....
Kelas arini 8.30 pagi....tapi biasalah student...agaknya masih mood di kampung lagi tu... so saya sebagai pendidik kenalah naik semangatt mereka untuk fokus balik kpd pelajaran kena final exam dah tak lama lagi... kalau sibuk nak beraya camno tu? Bila nak FOKUS kepada apa yang kita buat ni? Bila nak berjaya ni???

Sebut tentang fokus ni... apa yang dimaksudkan dengan fokus??? Ini yang saya dapat daripada ceramah Dr. Azizan
F - Forget
O - Other
C - Commitment
U - Until
S - Success

So, kita kena fokus dengan apa yang kita buat...sebagai cth pelajar kena fokus kepada pelajaran.... pendidik kena fokus kepada mendidik pelajar2... peniaga kena fokus perniagaannya

Sebagai pelajar...kalau tengah dalam kelas tu, fikiran tu janganlah menerawang ke tempat lain... Contoh lain yang bleh kita ambil, jika kena nak berjaya dalam pelajaran...tgh ambil degree... so kena fokus dalam masa 3 tahun ni...jangan lah sibuk2 nak main-main, bercinta atau berniaga...Bleh buat semua ni...tapi kita kena pandai atau bijak mebahagikan masa...biasalah kita pun manusia biasa...tetapi bila masa belajar tu memang kena fokus...jangan tenga buat assignment tu atau study...fikiran duk terbayang muka pakwe...tengah pensyarah mengajar tu...duk terfikir perut tengah lapar...apa nak makan lepas ni??

Sama juga dengan orang yang dah bekerja..anda kena fokus dengan apa yang anda buat....kalau dah berjaya tu kena fikirkan macam mana nak lebih berjaya? Macam mana nak lebih berjaya tanpa menggangu konsentrasi kepada apa yang anda kerjakan sekarang......?

Mungkin kena korbankan sedikit masa tidur...untuk mencebur bidang yang lain seperti mencari ilmu dalam bidang itu. Ini kerana untuk menceburi dalam sesuatu bidang, kita perlu mendalami ilmu serta mencari guru dalam bidang tersebut...tapi kena pastikan guru itu guru yang telah berjaya....MENTOR.....

Saya sekarang ni berminat dengan satu pelaburan...walaupun saya telah melalui pengalaman dalam bidang pelaburan itu...bukan lah pelaburan tetapi lebih kepada simpanan, jadi apa yang perlu saya buat??? Saya perlu lagi cari ilmu pasal ilmu itu. Bukannya apa...kita tidak boleh berada di tahap yang sama..... kita perlu sentiasa mencari ilmu-ilmu yang baru jika kita mahu mencapai tahap yang lebih tinggi.....InsyaAllah...doakan saya agar berjaya dalam bidang yang saya minat.....Amin...

No comments:

Post a Comment