Tuesday, September 29, 2009

Bagaimana Untuk Berjaya Di Dalam Hidup??

Assalamualaikum,
Di sini, saya ingin berkongsi bagaimana untuk mencapai kejayaan sama ada di dunia atau di akhirat.....
Pertama sekali apa yang kita perlu kita buat adalah kita hendaklah set kan minda kita iaitu :

1. Saya terbuka untuk melakukan perubahan yang baru
2. Saya terbuka untuk meningkatkan taraf hidup dan kualaiti hidup saya
3. Saya terbuka untuk menerima ilmu-ilmu yang baru
4. Saya terbuka untuk mempelajari teknik-teknik untuk berjaya
5. Saya terbuka untuk menerima peluang-peluang yang baru.
6. Saya terbuka dan bersedia untuk diajar.

Di sini, apa yang perlu kita buat....kita buang segala perkataan....saya dah tahu...saya dah banyak ilmu...saya dah buat dulu, tak berjaya pun..

So, apa yang perlu kita buat sekarang...cari ilmu..dengan apa yang kita minat dan mahir...
Kalau minat meniaga...cari bidang yang anda nak meniaga...contohnya:.kalau minat pasal hartanah - cari ilmu pasal hartanah atau emas - cari ilmu pasal emas

Sebab pada pandangan saya untuk menjalankan perniagaan apa yang perlu kita buat..
1. Perlu mahir bidang yang kita nak niagakan

2. Kena lalui sendiri susah senang nak meniaga - sebab kadang2 kita tengok ramai org berjaya dalam perniagaan, tapi kita tidak tahu apa pengalaman yang mereka telah lalui atau mungkin modal yang mereka laburkan...bukan sahaja duit, masa dan juga mungkin air liur - ini juga yang kita katakan modal

3. Ada network - ini paling penting kerana rangkaian network yang akan membantu kita.Kadang-kadang kita juga kena tahu level orang-orang sekeliling kita. sebagai contoh, jika kita dikeliling oleh orang yang telah berjaya dan ingi berjaya keluar daripada comfort zone...kita akan terpengaruh dengan mereka dan cuba memperbaiki diri kita untuk jadikan kita sama level dengan mereka.

4. Kita juga kena tahu selok-belok meniaga, kena ada perancangan pemasaran kita - mungkin dengan cara kita kongsi ilmu, tak semestinya kita kongsi ilmu tu, kita nak bayaran balik daripada ilmu yang kita bagi tu...dengan ini..sambil meniaga, sambil kita kongsi ilmu....

Bagaimana pula, jika anda seorang pelajar????


So, apa lagi....kita semua hendaklah bersedia melakukan apa sahaja untuk berubah....ini termasuk lah diri saya.....

1 comment:

  1. Salam Puan.
    Salam ziarah.Nice blog.Teruskan menulis..

    PG
    -Hafizi Abdullah
    20rejab.blogspot.com

    ReplyDelete