Sunday, September 27, 2009

Selamat Hari Raya...Jemput Datang Beraya Ke Rumah

Assalamualaikum...

Dah lama tak update blog ni....bz sangat...maklumla bulan pose tak sempat...cuti raya lagi sibuk beraya di rumah orang....ibu bapa, mertua dan anak beranak...

Kami sekeluarga tahun ni start balik beraya sejak Rabu 16 September malam lagi...mula2 singgah di Kerteh, berbuka puasa di sana satu hari bersama abang yang ketiga...pastu balik ke Kuala Terengganu...berbuka satu hari di sana...pastu balik ke Kelate..sempat lah berbuka kat sana satu hari...Raya pertama hingga raya ketiga kat Kelantan...sronot jgak raya kat Kelantan...sbb mak mertua buat majlis tahlil pada Hari Raya Kedua tu...jumpa la semua keluarga belah suami saya...

Raya ketiga tengahari...balik ke Trg...banyaknya kereta...bertolak pkol 1, pkol 6 baru sampai di Trg...tapi sempatlah menyinggah tengok org2 tua....sbb masa raya ni ambilah peluang untuk melawat org2 tua...kalau tak sempat... melawat kubur arwah ibu...dll..

Antara hikmah berhari raya ni... dapat mempereratkan hubungan sillaturahhim...kita yang muda kena melawat org tua...Semoga hubungan berpanjangan selalu...

Masa raya ini saya mengambil peluang untuk melawat sepupu-sepupu saya. Dah lama tak jumpa...maklum sahaja saya ni jarang balik Trg...balik kali ni...ramai sedara2 dah berkembang...kalau sebelum ni single skrg dah kahwin, sebelum ni anak sorang...sekrg ni anak dah tiga....cepatnya masa berlalu....

Ayah saya skrg pun tak sihat mcm dulu...duk terlantar jer kat atas katil...kesian tgk dia...tp apa yang bleh dibuat..cuma duk dekat dia..picit2 jap..cakap2 skit...tu je..la...rindunya masa dulu2...


Masa dia sihat dulu...time raya ni la dia paling sibuk.....buat sate dgn arwah emak....dr pagi sampai ptg buat sate... rebus nasit himpit...pagi2 pkol 4 lebih...sibuk buat nasi bukhari...skrg ni dah takde lagi....kami jer la yang buat.......adik beradik....

Untuk makluman semua, nasi bukhari ni lah hidangan wajib di pagi raya...tetamu dtg ke rumah kami...mesti bertanya nasi bukhari....sbb tu kalau open house di rumah saya...mesti ada nasi bukhari....rempahnya di buat sendiri...nasib baik saya sll masak dgn ayah saya...jadi sempatlah saya ingat apa yang perlu diletak....insyaAllah saya akan turun kan resepi ni kpd anak2 saya...Aisyah, Ain dan Anis....

Sapa2 yang kebetulan lalu ikut Seremban....jemputlah datang ke rumah....rumah saya selalu terbuka...............

Layan gambar2 raya di bawah...










1 comment:

  1. mmg best berhari raya di Kelate....Terengganu....Kerteh....dan Seremban....jemput datang rumah yer...

    ReplyDelete